Om Aventura


Fra ålekvase på verdens­havene til turbåd på Lillebælt – Aventura har oplevet lidt af hvert

Sejlende dansk kulturarv

Aventura har rundet 100 år på vandet, og det gamle skib blev erklæret bevaringsværdigt i 1993. Derfor kan du i dag træde om bord på et stykke sejlende dansk kulturarv.

Der bliver passet godt på det historiske skib med løbende vedligehold af bl.a. det originale skrog og øvrige intakte dele.

Skibet har været vidt omkring i sin karriere som ålekvase. Den blev indstillet i 1970'erne, hvorefter en ny begyndte med chartersejlads på Lillebælt.

Du kan læse mere om Aventura og skibets historie i Dansk Historisk Skibsregister på Skibsbevaringsfondens hjemmeside.

Autentisk oplevelse om bord

Aventura bærer sin historie med stolthed, og det skaber en helt særlig stemning om bord, hvor du får en autentisk oplevelse på vandet.

Der er dog stor forskel på at fragte ål og personer på chartersejladser. Derfor er skibet også ombygget med stor respekt for det oprindelige. Hullerne i skroget er blevet lappet, og der er indrettet flere køjepladser under dækket samt installeret en nyere motor.

 

Bygget i 1913

På Chr. Christensens værft i Kolding til byens største åleeksportør, P. C. Christensens Åleeksport, som navngav skibet "P. Christensen". Først i 1980 fik skibet sit nuværende navn "Aventura".

24 tons ål

Skibets størrelse var bemærkelsesværdig for sin tid, men der var brug for et fartøj med stor lasteevne, da man opkøbte ål i hele Danmark samt i Norge og Sverige. På en god sæson sejlede skibet 230 tons ål hjem.

6.500 huller i skroget

Ålene blev fragtet levende i dammen under dækket. 6.500 små huller i skroget sikrede en ordentlig vand­­­gennem­­strøm­ning og ilt til ålene. Hvem talte hullerne, tænker du måske? Det gjorde et tidligere besætnings­medlem, i forbindelse med at skibet blev malet i 1959.

Ål til hele Europa

Som ålekvase sejlede Aventura (dengang under andre navne) flere sejladser gennem Kieler-kanalen med levende ål til London i England, Antwerpen i Belgien og Workum i Holland.

Skibets primære funktion har dog været at sejle levende ål fra fiskepladser i hele Danmark samt Norge og Sverige hjem til Kolding. Ude på Kolding Fjord blev ålene losset over i hyttefadene, der blev bugseret ind til havnen.

Her blev de enten renset og røget eller iset i flade kasser, inden de med tog blev sendt til de steder i Europa, hvor prisen nu var bedst.

I maskinrummet

  • B&W Alpha 116 HK/ 85 kW 2-takts dieselmotor
  • Akselgenerator 24 v - 110 A
  • Dieselgenerator 10 HK Ruggerini vandkølet 220 v - 10 A
  • Nød dieselgenerator 3 kW 220 v til brand og nødlæsning
  • Ekstra dieselgenerator Himionsa type 1D90S 4,8 kW V 400/230 /50 kHz 8,66/15,06 A
Hastighed
  • Cruisefart: 6,5 knob
  • Fuld fart: 7,5 knob
  • For sejl alene: 9,5 knob v. 14 m/sek

Flere fakta

Passagerantal

Aventura er godkendt til følgende:

  • Dagssejlads: Maks. 40 passagerer (sommer)
  • Dagssejlads: Maks. 30 passagerer (vinter)
  • Døgnsejlads, indenrigs: Maks. 20 passagerer
  • Døgnsejlads, udenrigs: Maks. 12 passagerer

Størrelse

  • Længde overalt: 24 m
  • Længde i skroget: 18,9 m
  • Bredde: 5,8 m
  • Dybgang, agter: 2,4 m
  • Sejl: 200 m2, gaffelrigget